Reklama
 
Blog | Petr Němec

Čeští spotřebitelé získávají respekt

 

Spotřebitelská organizace dTest včera otřásla nejen bankovním trhem. dTest vyzval Komerční banku k zastavení účtování protiprávního poplatku za správu úvěru a pohrozil, že je připraven podat žalobu. V případě úspěchu by Komerční banka musela plošně zastavit účtování předmětného poplatku, což by se týkalo i hypoték. Začíná hra o miliardy.

 

Všechno to začalo tímto článkem Ondřeje Hrudy z Nejvyššího soudu ČR, ve kterém pojednává o rozhodnutí Spolkového soudního dvora (německý nejvyšší civilní soud), že poplatek za správu úvěru je neplatný, přičemž autor článku upozornil, že ke stejnému závěru by měl dojít i soud český, neboť právní úprava je totožná (na základě stejné evropské směrnice). Autor svůj článek zakončuje poněkud skepticky, neboť si byl vědom, že kde není žalobce, není soudce:


Nezbývá tak než čekat, jestli se najde jeden odvážný, který se pustí do sporu se svou bankou. Osobně o tom trochu pochybuji, lze totiž jen těžko předpokládat, že rozumný spotřebitel vyvolá spor, jehož výsledek je nejistý a u něhož hrozící náklady řízení (v řádech desítek tisíc korun) mnohokrát přesahují možný zisk (několik tisíc korun). K tomu, zda k žalobě najde odvahu některé ze sdružení na ochranu spotřebitelů, jsem rovněž poměrně skeptický. Rád se však nechám překvapit.

To bylo v dubnu. Dnes je listopad a můžeme s jistotou říci, že pan Hruda z Nejvyššího soudu ČR určitě poslední noci usíná velmi překvapen.

Reklama

Jak začala změna

Díky uvedenému článku jsem se rozhodl vyzvat Komerční banku k vrácení dosud uhrazených poplatků za správu úvěru. Napsal jsem krátký článek na svůj blog „Zrušení dalšího bankovního poplatku?“ a čekal, co se bude dít. Tématu se rychle chytla média, a už nebylo cesty zpět.

Banka mou žádost zamítla a tak jsem se obrátil na finančního arbitra a na soud. Zájem dalších klientů bank o můj případ vedl ke spuštění stránek www.jdeto.de, na kterých jsem zdarma zpřístupnil vzorovou výzvu vůči bankám k vrácení poplatků. Banka ze sporu nakonec vycouvala, vše mi uhradila a poplatek mi přestala účtovat. Asi v domnění, že tím ten humbuk okolo utichne. Ale zmýlili se.

Čeští spotřebitelé se nedali

Díky vytrvalosti médií se o případu nepřestalo mluvit a na banky se začaly obracet další stovky spotřebitelů.

Stažení vzorové výzvy je jedna věc, ale její řádné vyplnění a odeslání, to je už nějaká ta hodina práce. Proto mne překvapilo, s jakou odhodlaností a zájmem se čeští spotřebitelé pustili do boje se svými bankami. Neženou je peníze, ale princip. A pocit, že pohár trpělivosti s absurdními poplatky přetekl.

Banky zvolily jednotný postup a žádosti klientů zamítají. Ti se však nevzdávají a začali se obracet na finančního arbitra, což je stojí ještě více času a úsilí. Chtějí ale ukázat, že zatvrzelá taktika bank nebude mít úspěch a že je štve, že si banky u nás dovolují to, co v Německu nikoliv.

A i proto se začali spotřebitelé obracet na největší českou spotřebitelskou organizaci dTest, která se rozhodla k ojedinělému kroku.

dTest bojuje za všechny

dTest se do sporu vložil a zaslal Komerční bance výzvu, aby se banka nadále zdržela svého protiprávního jednání a přestala poplatek účtovat a vyzval banku ke smírnému řešení – nebo ji zažaluje. Přesně tak, jak to udělala německá spotřebitelská organizace. A ta vyhrála.

Komerční bance jde o miliardy, ale nejen jí. dTest tak začal novou éru ochrany spotřebitelů u nás. Výhra dTestu nad Komerční bankou by totiž přinesla užitek všem klientům této banky, a to přímo, nemuseli by poplatek dále platit, aniž by se s bankou museli soudit. Přitom o takové rozhodnutí soudu by se mohli opřít i klienti ostatních bank.

Postup dTestu tak koresponduje s novým a sebevědomým chováním spotřebitelů u nás, kteří se rozhodli ozvat a bojovat za svá práva, a nevadí jim do boje investovat čas i peníze. Jde o princip. Čeští spotřebitelé již nejsou ti druhořadí. Zaslouží si respekt.