Reklama
 
Blog | Petr Němec

Zesměšněním proti korupci

První protikorupční barcamp "Bořit a ničit" probělhl minulý týden v Brně. Mimo jiné dokazuje, že zesměšnění může být tím nejlepším druhem aktivismu, který egocentrické politiky bolí nejvíce.

Během minulého víkendu proběhl v Brně první protikorupční barcamp „Bořit a ničit“. Jeho cílem bylo dodat účastníkům novou motivaci, podělit se o zkušenosti a získat nové kontakty, a to vše za účelem zefektivnění boje proti korupci ve státní správě a samosprávě.

Že se barcamp konal právě v Brně, není náhoda. Právě zde se totiž vytvořil zcela nový druh boje proti vykutáleným politikům, a to aktivistická parodie a zesměšnění. Ano, politici vždy čelili vtipům, ale až v Brně se toto povedlo zprofesionalizovat a pozdvihnout na novou úroveň aktivismu. Pan primátor Onderka takové posměváčky odsoudil s tím, že umí jen „bořit a ničit“ (odtud název barcampu). Avšak není tomu tak. Správně cílený posměch je tím nejkonstruktivnějším přístupem, jak bojovat proti korupci, klientelismu a hlouposti.


Reklama

Žít Krno

Profesionalizace zesměšnění přišla s projektem „Žít Brno“. Město Brno v roce 2010 zaplatilo 600.000 Kč za vytvoření city identity a verbálních priorit města. Výsledkem byl slogan „žít Brno“ a konstatování, že písmenka ve slově Brno znamenají Bezpečnost, Rozvoj, Nápaditost a Otevřenost. Studie mimo jiné na 4 stranách popisuje obsah verbální priority Bezpečnosti, ale v poznámce říká, že písmeno „B“ nakonec znamená Blízkost, která prý lépe vystihuje charakter města. V ceně už ale přepsání studie asi nebylo, takže zůstal původní text s poznámkou, že vlastně neplatí. Buďme rádi, přepsání 4 stran by dle průměrné ceny jedné stránky studie stálo přes 46.000 Kč.

Město za své „city identity“ zaplatilo, to však bylo vše. Proto si aktivisté koupili doménu zitbrno.cz a spustili na ní internetové stránky, které parodují a vtipně kritizují malé brněnské postavičky (a nemyslím tím jen pana hejtmana Haška) a dění ve městě. Asi nejznámějším vtipem bylo přejmenování Brna na Krno, protože údajně místo „Blízkosti“ schválila městská rada novou verbální prioritu, a to „Koncepci“ a proto se musí město přejmenovat. Vtip letěl sociálními sítěmi, lidé začali spontánně přelepovat značky a mluvit o Brnu jen jako o Krnu. A mnozí mu už jinak ani neřeknou. A legrace pokračuje…

 

Karta Krňana

Po té, co Brno-střed zveřejnilo záměr zavést Kartu Brňana, jejíž smyls je ten, že na ní máte napsáno, že jste z Brna, a nikoliv, že jste třeba Pražák – teda hlavně! že nejste Pražák! Pochopitelně nevadí, že to stejné máte napsáno v občance, ale na občance se nedá vydělat, na kartičce ano, to zrovna v Praze vědí moc dobře. I proto si pan starosta Brna-střed Mgr. Libor Šťastka (ODS) zaregistroval ochrannou známku Karty Brňana. Tedy ochrannou známku nemá registrováno město, ale fyzická osoba, pan starosta. Pan starosta to jistě myslí dobře a městu ochrannou známku výhodně prodá či pronajme. Jenže brněnští aktivisti jsou zase o krok napřed a okamžitě po zveřejnění těchto informací zavedli „Kartu Krňana“, na kterou lze získat slevy nejen v Brně a nejen pro Brňáky, prostě pro každého držitele karty. To Karta Brňana má ke svému spuštění ještě daleko, nejdřív se totiž musí dohodnout pan starosta sám se sebou, za kolik si tu ochrannou známku vlastně prodá. Věřím, že vyjednávání to bude tvrdé, ale výsledek bude win-win.

 

Zesměšní jako aktivismus

Koncept zesměšní se tak ukazuje jako ten nejlepší způsob, jak ukázat na podezřelé zakázky, kšeftíky a jiné nepravosti. Petice, demonstrace, to je všechno pěkné, ale petici hodí politici do koše, demonstrace trvá hodinu či dvě a pak se lidé rozejdou. Pro politiky to je nemilé, ale ti už mají hroší kůži. Navíc získání podpisu, nebo dokonce demonstranta, to je pro aktivisty nemalý kus práce. Ale napsat vtipný článek, udělat vtipný obrázek, a pustit to do světa internetu, to je už jiná. Sdělení se dostane k obrovskému počtu lidí, kteří jej dále dobrovolně šíří dál. Co si budeme povídat, pozvánky na různé demonstrace už dávno nečteme a petice nepodepisujeme, natož abychom k tomu vybízeli další. Ale takový vtipný obrázek nebo článek klidně sdílíme.

Zesměšnění však nemá jen virální význam. Je to to, co politiky nejvíce bolí. Stačí se podívat právě do Brna. V čele města i kraje jsou lidé, kteří se snaží působit vážně, mít úctu, potrpí si na tom „vypadat důležitě“. V duchu tohoto komplexu si opatřují pochybné akademické tituly, kterými se pak rádi ohánějí. Pan primátor Onderka si píše Bc. a americký titul MBA, ačkoliv angličtinou údajně téměř nevládne. Náměstkyně Onderky je usvědčený plagiátor a hejtman Hašek se zase chlubí titulem JUDr. z pochybné slovenské univerzity. To vše svědčí o tom, jak moc je pro ně důležité vypadat jako někdo lepší, jak moc chtějí mít respekt a úctu. Posměch a zesměšní, to je na tyto lidí největší zbraň, co je nejvíce sráží. A kdo byl vystaven posměchu, musí uznat, že ono to skutečně mnohdy bolí více, než obyčejná kritika.

 

I komerční projekt může být aktivismem

Drtivá většina projektů na brněnském barcempu byla z kategorie „neziskovek“. Čestnou výjimkou byl projekt Corrupt Tour, což je cestovní kancelář, co vozí zájemce po památných místech české korupce. Corrupt Tour je tak skvělým propojením kritiky korupce, zesměšnění korupčníků, ale i obchodního modelu, který postačuje na financování projektu.

Rovněž i můj projekt www.jdeto.de lze řadit mezi projekty aktivismu, který se již stal projektem komerčním. Ačkoliv se vymykal z atmosféry barcampu tím, že je zaměřen proti soukromým subjektům, přesto může být inspirující pro bojovníky se státní správou a samosprávou, když jasně ukazuje, že David může porazit Goliáše. A i můj projekt vznikl jen jako snaha o legraci – porazit banku u soudu o 50 Kč a mít čím pobavit kolegy u piva. Jak se však ukazuje, i taková legrace může být konstruktivní a úspěch dokáže strhnout obrovské masy, k dnešnímu dni téměř 100.000 českých spotřebitelů. České spotřebitele doteď každý pokládal za hloupé ovce, které se na nic nezmůžou. A boj českých spotřebitelů za svá práva není ničím jiným, než zhmotněním frustrace z toho, jak je s nimi ze strany politiků i korporací zametáno. Přesto hraje v historicky bezprecedentním povstání spotřebitelů jistě roli i finanční motivace. A zde se dostáváme k tomu, kam by měl dle mého názoru směřovat boj s korupcí.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Foto: Dan Petrucha – „Víra, že porazíme korupci, je jako víra, že Baníček se stane mistrem. Stát se to může za rok za dva nebo i za pět, ale jednou se to určitě podaří.„)

 

Finanční motivace na odhalování korupce

Možná to nebude znít hezky, ale peníze jsou v životě lidí důležité, a to je prostě fakt. To je důvod, proč lidé korupci podléhají, ale také příčina, proč je s korupcí tak těžké bojovat. Toho, kdo jí má odhalovat a potírat, totiž musíme platit, ať už jde o policii nebo státní zástupce. Ti však mají i spoustu další práce. Na boj s korupcí potřebujeme peníze. Přitom by stačilo tak málo. Kdyby byli lidé, kteří pomohou odhalit korupci, ale třeba i daňové úniky a jinou hospodářskou trestnou činnost, byli finančně motivování k tomu, aby toto policii nahlásili.  Jistě by hned přibylo odhalených případů. Stačil by podíl 10 % ze zabavených finančních prostředků či jiných majetkových hodnot získaných z trestné činnosti. Mohlo by taky jít o zajímavé příjmy pro neziskové organizace.

Bylo by těžké toto v české společnosti prosadit a z těch, co by pomáhali odhalovat korupci, by jistě byli v očí mnohých jen ti, co se „snaží zbohatnout“, ale to je prostě u nás bolest každého získání peněz a nesmíme se tím nechat zastrašit. Motivace v boji s korupcí můžou být i peníze a není se za co stydět. Jde o dobrou věc.

 

Co jsem si odvezl

Brněnský protikorupční barcemp byl skvělou událostí, kde jsem měl možnost potkat lidi, které obdivuji a kterých si vážím. Získal jsem mnoho kontaktů a nápadů a věřím, že obohacení bylo vzájemné.

Já pochopil, že v mém boji s bankami může humor sehrát obrovskou roli, protože se šíří obrovskou rychlostí a zdarma. Navíc banky své jméno pracně budují a bořit a ničit je v tomto případě pro ně tak bolestné 🙂

Já pro změnu doufám, že jsem pomohl ukázat, že čeští občané se nebojí ozvat a jít do boje i proti těm nejsilnějším. Stačí, když se opravdu naštvou a vidí, že někdo se svých práv domohl, tedy že jde zvítězit. A že i zcela drobná finanční motivace může být katalyzátorem jejich boje.

Ve skrytu duše doufám, že se třeba díky novým kontaktům objeví na programu největšího protikorupčního hnutí dneška „Rekonstrukce státu“ i desátý bod, kterým by byla finanční motivace občanů a organizací na boji s korupcí a hospodářskou kriminalitou.

Děkuji organizátorům barcampu, přednášejícím a hostům. Po minulém týdnu to mají jistě všichni korupčníci, provozovatelé heren těžší. A snad teda i banky 🙂